Campingpladsejere GDPR

Persondataforordningen for campingpladsejere

Persondataforordningen er trådt i kraft 25. maj 2018, og det giver en række spørgsmål. Vi har givet svar på en række af de mest spurgte.
Start med en kort beskrivelse af campingpladsen mht. ansatte, internetadgange/løsninger, gæster, leverandører og administrativ service.

Kom i kontakt med en specialist

Vi har givet svar på en række af de mest spurgte spørgsmål ved GDPR

 

Ansatte på campingpladsen i forhold til GDPR?
Ansøgere sender ofte på mail. Husk, at mail skal være sikkermail, når kontrakt m.m. sendes retur.
Ansøgere, der ikke ansættes, skal slettes i mailsystemet 2 måneder efter en nyansat er startet. Så kan du stadig finde en erstatningsperson, hvis det er den forkerte, der er ansat.

Skal kontrakten være speciel efter persondataforordningen?
Nej,  men der skal være en politik for de ansatte omkring den viden, de arbejder med, ikke må videregives.
Det er kun ejeren og en lønbogholder, der må have adgang til kontrakter og lønoplysninger.

Hvad gør jeg ved en medarbejders fratræden?
Alle kontrakt- og lønoplysninger skal gemmes i 5 år efter årets udløb.
Husk, det er bogføringslovens §10, der er reglen.

Hvis revisoren laver lønkørslen via et lønbureau, hvad så?
Der skal være en databehandleraftale med både din revisor og lønbureauet.
Når der sendes oplysninger på mail, skal det altid være som en krypteret mail (sikkermail)

Persondata ved IT

 

Hjemmesidebrugere modtager cookies – må vi det?
Ja, men det kræver et samtykke fra brugeren.
I samtykket skal fremgå, det formål cookien anvendes til. Husk at anvise, hvordan sletning kan gøres.

Nyhedsbreve – vores brugere til- og afmelder sig selv – giver det udfordringer?
Det afhænger af din IT-løsning, og det kræver samtidig samtykke fra brugeren til opbevaring af deres data.
Du skal have en databehandleraftale med IT-leverandøren.

Kunder booker online. Giver det udfordringer?
Måske, det afhænger af, om du modtager flere oplysninger, end der er brug for, for at registrere gæsten, indtil afregning sker ved afrejse. Herunder til at identificere modtagelse af forudbetalinger.
Du skal have en databehandleraftale med IT-leverandøren og betalingskortformidleren. Prøv selv at lave en booking, og tjek om der modtages for mange oplysninger.

 

Øvrige persondataregler

 

Når gæsten ankommer, plejer vi at få oplysninger om specielle ønsker.
Det kræver samtykke fra gæsten at modtage og opbevare de specielle ønsker.
Når gæsten rejser skal oplysningerne slettes, ellers kræver det et samtykke, som dækker frem til næste sæsonstart.

 

Elaflæsning og -afregning, er der noget specielt her?
Bruges oplysning til afregning overfor kunden efter målt forbrug, skal informationerne herfor gemmes i de næste 5 år.
Hvis campingpladsens elforbrug til campister måles samlet, og det solgte fraregnes, skal der kun gemmes for afregning af målt elforbrug.

Nærværende og personlig service – lokalt, nationalt og internationalt

 

Visionær, Innovativ og altid tilgængelig

 

Værdiskabende rådgivning – Sammen udvikler vi din virksomhed

Er der andre opgaver vi kan hjælpe dig med at løfte? Du kan her se et udvalg af de ydelser og services vi kan tilbyde:

Bogføring, løn og administration

Vil du gerne bruge tiden, hvor du er bedst, kan du trygt overlade bogføring, løn og administration hos BRANDT revision & rådgivning.

Vi hjælper dig gerne i den skalering, du har behov for med fleksible løsninger. Det betyder bl.a., at vi kan udføre opgaven hos BRANDT eller ude hos dig.

Læs mere under Erhvervsservice

Revision og regnskab

Skal din virksomhed have lavet revision eller hjælp til udarbejdelse af regnskabet, står BRANDT revision & rådgivning altid klar til at give et uforpligtende tilbud på opgaven.

Vi hjælper med at skabe kontrol og overblik over din virksomheds økonomi.

Læs mere under Revision & regnskab

Skat, moms og afgifter

Skat, moms og afgifter kan være en kompliceret sag, og derfor hjælper BRANDT revision & rådgivning gerne med rådgivning og uddybende forklaringer af de mange regler, og hvilken påvirkning de har for din virksomhed.

Vi er eksperter i skat, moms og afgifter og kan derfor altid hjælpe din virksomhed med at være optimeret i forhold til gældende regler.

Læs mere under Skat og moms

Læs mere om Skatterådgivning

Ejerskifte - herunder generationsskifte

Står du over for et ejerskifte eller generationsskifte, er det en god ide at være ude i rigtig god tid med planlægningen af salget eller købet af virksomheden. Der vil være mange følelser involveret i processen, og det er derfor ekstremt vigtigt med en plan, der giver processen gennemsigtighed, og struktur der giver dig overblikket.

Vi har stor erfaring i at hjælpe med ejerskifte, uanset om det er til et familiemedlem, medarbejder eller tredjepart.

Du kan læse mere om Ejerskifte – herunder generationsskifte

Du kan hente vores publikation under Generationsskifte og skat

IT & digitalisering

Digitaliseringen har taget fart, og det er derfor en stor faktor i de fleste virksomheders drift og planlægning.

Hos BRANDT revision & rådgivning, hjælper vi med effektiveringen af jeres økonomistyring i samarbejde med Revi-IT, der er specialister inden for IT-rådgivning.

Læs mere om vores IT-rådgivning

Økonomisystem

På baggrund af gennemgangen af jeres eksisterende systemer, rådgiver vi jer om, hvordan I kan optimere jeres processer og rutiner.

Vores revisorer og IT-afdelingen har stor erfaring med forskellige økonomisystemer. Om systemet hedder Dinero, e-conomics, Uniconta eller Business Central har vi bred kendskab til alle løsninger og kan hjælpe dig og din virksomhed.

Vi anbefaler selv Business Central, som du kan få via vores Brandt365-løsning.

Du kan læse mere om Brandt365 her

Selskabsstruktur

Du kan med fordel tilrettelægge din virksomhed i selskabsstruktur, eller som personlig virksomhed afhængig af din virksomhed nu og fremadrettet. Vi har mange års erfaring med at rådgive virksomheder både økonomisk og juridisk, når det gælder selskabsstruktur.

Den rigtige sammensætning kan bl.a. have betydning for indtjeningsmuligheder både på kort og lang sigt. Det gælder også for dig, der har været virksomhedsejer i en længere periode, hvor du måske ikke har den optimale konstruktion fra start eller efter din virksomhed har vækstet. 

Du kan læse om Selskabsstruktur her

Du kan læse om Personlig virksomhed her

Tilfredse kunder 

Erfaringen viser, at vores kunder bliver hos os i lang tid, nogen har været med os helt fra starten. Det er vi stolte af – og vi har plads til flere. 

Vi er klar til en uforpligtende drøftelse af jeres udfordringer og ønsker  

Kontakt os gerne

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

og modtag nyttige og faglige informationer samt spændende nyheder automatisk fremadrettet.