Fonde

Specialviden og kompetencer i din branche

Revision og rådgivning af erhvervsdrivende fonde samt øvrige fonde

Udfordringerne for fonde er kravet til opnåelse af det bedst mulige afkast af formuen til brug for uddelinger. Dette afkast opnås gennem et stærkt fokus på optimering af resultatet af den erhvervsmæssige aktivitet, samt af størst muligt afkast på værdipapirbeholdningen. Det er afgørende for fonde at kunne begå sig i stærk konkurrence omkring den erhvervsmæssige aktivitet, samt at kunne foretage optimal værdipapirpleje til brug for opfyldelsen af fundatsens formål omkring uddelinger.  

Som fond, er der løbende mange udfordringer, der skal tages stilling til herunder: 

  • Løbende overvågning af rente – og kursudvikling samt ændringer i regnskabs – og skattemæssige forhold. 
  • Fradrag for energiafgifter på forbrug i den erhvervsmæssige aktivitet. 
  • Brug af personalegoder til fastholdelse af medarbejdere, herunder hvilke der er skattefrie og skattepligtige for medarbejderne.
  • Optimering af finansieringen i den erhvervsmæssige aktivitet, herunder egen finansiering, kreditinstitutter, leverandører, medarbejderforpligtelser og offentlig afgifter.

generationsskifte og skat ved fonde

Revisor med stor erfaring med rådgivning og assistance til fonde

Vi kan tilbyde vores assistance inden for en lang række områder, herunder: 

  • Udarbejdelse og indrapportering af årsrapporten. 
  • Indrapportering af opgørelse over uddelinger. 
  • Skattemæssig rådgivningopgørelse af skattepligtig indkomst samt indrapportering heraf. 
  • Udarbejdelse af drifts-, status- og likviditetsbudgetter. 
  • Rådgivning i forbindelse med investering og finansiering. 
  • Rådgivning i forbedring af interne kontroller og forretningsgang i fonden/den erhvervsmæssige aktivitet. 
  • Rådgivning om den løbende økonomistyring og -rapportering samt bedre anvendelse af ressourcer. 
  • Bogholderimæssig assistance.

Kom i kontakt med en specialist

Skattemæssig rådgivning

Skatter og afgifter giver udfordringer for fonde og herunder den erhvervsmæssige aktivitet i forbindelse med opgørelse af grundlag, beregninger og indberetninger, samt valg af den mest fordelagtige løsning for fonden inden for de lovgivningsmæssige rammer. 

Har I styr på følgende, for det er vi opmærksomme på:

  • Fastlæggelse af skattemæssigt optimalt niveau for uddelinger. 
  • Ændringer i skattemæssige forhold. 
  • Fondens/den erhvervsmæssige aktivitets indberetningsforpligtelser til SKAT for medarbejdergoder

Tilstedeværelse og nærhed

At vi er mange fondes første valg inden for rådgivning, revision og regnskabsudarbejdelse tilskriver vi vores tilstedeværelse. Vi vægter menneskelige relationer højt – den nære kontakt og tillidsskabende kommunikation er vigtigt for os.

Vi prioriterer nærheden til vores kunder og er overbeviste om, at et godt samarbejde og en positiv dialog er et vigtigt element i forhold til, at kunne levere præcis de løsninger, der matcher fondes særlige behov. Det kræver ikke blot at vi er gode til regnskaber – men også at vi kan lytte og at vi har et indgående kendskab til fonde herunder udfordringer, ønsker mv. 

Er der andre opgaver vi kan hjælpe dig med at løfte? Du kan her se et udvalg af de ydelser og services vi kan tilbyde:

Bogføring, løn og administration

Vil du gerne bruge tiden, hvor du er bedst, kan du trygt overlade bogføring, løn og administration hos BRANDT revision & rådgivning.

Vi hjælper dig gerne i den skalering, du har behov for med fleksible løsninger. Det betyder bl.a., at vi kan udføre opgaven hos BRANDT eller ude hos dig.

Læs mere under Erhvervsservice

Revision og regnskab

Skal din virksomhed have lavet revision eller hjælp til udarbejdelse af regnskabet, står BRANDT revision & rådgivning altid klar til at give et uforpligtende tilbud på opgaven.

Vi hjælper med at skabe kontrol og overblik over din virksomheds økonomi.

Læs mere under Revision & regnskab

Skat, moms og afgifter

Skat, moms og afgifter kan være en kompliceret sag, og derfor hjælper BRANDT revision & rådgivning gerne med rådgivning og uddybende forklaringer af de mange regler, og hvilken påvirkning de har for din virksomhed.

Vi er eksperter i skat, moms og afgifter og kan derfor altid hjælpe din virksomhed med at være optimeret i forhold til gældende regler.

Læs mere under Skat og moms

Læs mere om Skatterådgivning

Ejerskifte - herunder generationsskifte

Står du over for et ejerskifte eller generationsskifte, er det en god ide at være ude i rigtig god tid med planlægningen af salget eller købet af virksomheden. Der vil være mange følelser involveret i processen, og det er derfor ekstremt vigtigt med en plan, der giver processen gennemsigtighed, og struktur der giver dig overblikket.

Vi har stor erfaring i at hjælpe med ejerskifte, uanset om det er til et familiemedlem, medarbejder eller tredjepart.

Du kan læse mere om Ejerskifte – herunder generationsskifte

Du kan hente vores publikation under Generationsskifte og skat

IT & digitalisering

Digitaliseringen har taget fart, og det er derfor en stor faktor i de fleste virksomheders drift og planlægning.

Hos BRANDT revision & rådgivning, hjælper vi med effektiveringen af jeres økonomistyring i samarbejde med Revi-IT, der er specialister inden for IT-rådgivning.

Læs mere om vores IT-rådgivning

Økonomisystem

På baggrund af gennemgangen af jeres eksisterende systemer, rådgiver vi jer om, hvordan I kan optimere jeres processer og rutiner.

Vores revisorer og IT-afdelingen har stor erfaring med forskellige økonomisystemer. Om systemet hedder Dinero, e-conomics, Uniconta eller Business Central har vi bred kendskab til alle løsninger og kan hjælpe dig og din virksomhed.

Vi anbefaler selv Business Central, som du kan få via vores Brandt365-løsning.

Du kan læse mere om Brandt365 her

Selskabsstruktur

Du kan med fordel tilrettelægge din virksomhed i selskabsstruktur, eller som personlig virksomhed afhængig af din virksomhed nu og fremadrettet. Vi har mange års erfaring med at rådgive virksomheder både økonomisk og juridisk, når det gælder selskabsstruktur.

Den rigtige sammensætning kan bl.a. have betydning for indtjeningsmuligheder både på kort og lang sigt. Det gælder også for dig, der har været virksomhedsejer i en længere periode, hvor du måske ikke har den optimale konstruktion fra start eller efter din virksomhed har vækstet. 

Du kan læse om Selskabsstruktur her

Du kan læse om Personlig virksomhed her

Tilfredse kunder 

Erfaringen viser, at vores kunder bliver hos os i lang tid, nogen har været med os helt fra starten. Det er vi stolte af – og vi har plads til flere. 

Vi er klar til en uforpligtende drøftelse af jeres udfordringer og ønsker  

Kontakt os gerne

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

og modtag nyttige og faglige informationer samt spændende nyheder automatisk fremadrettet.