Skrevet af: Niels Henriksen, Senior HR-konsulent, PIIPL
Jeg ser HR som to retninger. Der er hÃ¥rd HR og blød HR.Â
Den hårde HR er alt det formelle som for eksempel ansættelseskontrakter, stillingsbeskrivelser og overenskomstmæssige forhold. Der er i mange virksomheder desværre kun fokus på den hårde HR.
Den bløde HR handler om at sikre medarbejdernes trivsel. Det kan gøres på mange måder med gode fysiske forhold på kontoret, høj frihedsgrad og måske en god frokostordning, men her vil jeg tage udgangspunkt i de nære, menneskelige relationer – såvel mellem chefen og medarbejderen som internt mellem medarbejderne.
Â
Inden vi gÃ¥r videre, skal vi lige have en ting pÃ¥ plads. Â
De fleste ledere har en tendens til at ansætte ud fra medarbejderens kompetencer og har kun i mindre grad fokus pÃ¥ de menneskelige præferencer – altsÃ¥ den naturlige adfærd.Â
Kompetencerne er selvfølgelig vigtige, men hvis man ønsker et perfekt match mellem henholdsvis virksomheden, medarbejderen og den opgave, der skal udføres, kommer man ikke uden om de menneskelige præferencer.
For at sige det lige ud: Som leder har du de medarbejdere, du har fortjent.
Â
Lad os hurtigt fÃ¥ grundprincipperne om menneskelige præferencer pÃ¥ plads. PÃ¥ det danske marked findes der mange profilsystemer, som kan hjælpe lederen til at forstÃ¥ og kommunikere bedre med medarbejderne.Â
Nederst i artiklen er vist en model fra Insights, som baserer sig pÃ¥ Carl Gustav Jungs teorier, som igen baserer sig pÃ¥ 4 arketyper.Â
Insights-modellen bruger farver til at identificere arketyperne. Ud over de generelle karakteristika ved den enkelte arketype viser modellen, hvordan man bedst kommunikerer med arketypen.
Â
Vi har alle fire arketyper i os, men hos mange vil det være tydeligt, om man er introvert eller ekstrovert, eller om man har en tænkende eller følende tilgang til opgaverne.
Medarbejderens kompetencer er selvfølgelig vigtige for evnen til at forstÃ¥, trives og udføre de opgaver, som en stilling indebærer. Vores jobvalg er dog ofte ubevidst styret af vores menneskelige præferencer.Â
Fx vil der være mange revisorer, som har den HavBlÃ¥ farve som deres første farve. HavBlÃ¥ symboliserer struktur kombineret med en god hukommelse og god talforstÃ¥else.Â
Den anden farve vil ofte være SkovGrøn, som symboliserer empati, søgen efter harmoni og stærke klassiske værdier. Her er altså tale om en række gode værdier, som er vigtige for en god revisor.
Udfordringen er, at virksomheden ogsÃ¥ har brug for IldRød og SolGul energi til at sikre fokus pÃ¥ vigtige mÃ¥l og til at sikre nytænkning og fokus pÃ¥ salg for eksempel til nye kunder.Â
Det er derfor vigtigt, at man sikrer, at man har plads til alle 4 arketyper i sin virksomhed, og at man forstÃ¥r, at vi alle er forskellige, og at vi alle byder ind med unikke egenskaber.Â
Som modellen også viser, har vi forskellige behov, når vi kommunikerer med hinanden, og det er også en vigtig del af det at have fokus på den bløde HR.
Som sagt har man de medarbejdere, man fortjener, men man bør også have den chef, man har fortjent. Samarbejde og god kommunikation går begge veje og er vigtige parametre for, at virksomheden fungerer på den bedst tænkelige måde.
Â
Â