Julegave til medarbejdere 2019

Julen nærmer sig med raske skridt, og mange virksomheder benytter julen til at give medarbejderne en påskønnelse for deres indsats i det forgangne år.

Julegaven til dine medarbejdere skal være en ting

- ikke kontanter eller gavekort. I særlige tilfælde kan gavekort dog være skattefri for medarbejderne. Det kræver, at gavekortet har et begrænset anvendelsesområde.

Eksempler:

Eksempel 1:

Arbejdsgiveren har på forhånd udvalgt 25 gaver. Medarbejderen har herefter mulighed for via internettet selv at vælge mellem de forskellige gaver.

Eksempel 2:

Arbejdsgiveren giver medarbejderen et gavekort til en specifik restaurant. På restauranten kan medarbejderen vælge mellem tre forskellige menuer.

Eksempel 3:

Et oplevelsesbevis, som giver adgang til én hotelovernatning inklusive morgenmad, eller to overnatninger på en campingplads. Oplevelsesbeviset kan benyttes på en lang række hoteller og campingpladser.

Fællesnævneren for eksemplerne er, at gaven ikke kan ombyttes til kontanter, og at det kun kan anvendes til konkrete ting.

 

 

Hvornår skal medarbejderen betale skat?

En arbejdsgiver må hvert år give sine medarbejdere gaver for et beløb på 1.200 kr. uden at medarbejderen skal betale skat af gavens værdi. Det skattefri beløb dækker over alle de gaver og personalegode, der er givet på et år.

Ud af disse 1.200 kr. kan julegaven udgøre 800 kr. Så længe julegavens værdi ikke overstiger de 800 kr. vil den ikke være skattepligtig, uanset om der i løbet af året er givet gaver for mere end 1.200 kr.

Oversigt over relevante beløbsgrænser i forbindelse med julen:

 

Moms på personalegaver

Personalegaver sidestilles med natural-aflønning. Virksomheden får derfor ikke fradragsret for moms på gaver til medarbejdere, uanset om gaven holder sig inden for den skattemæssige grænse.

Mulighed for skattefradrag ved bidrag til julehjælp

Hvis din virksomhed vælger at give et bidrag til julehjælp til familier med få midler, kan dette give et skattefradrag. Hvis den modtagende organisation er godkendt af SKAT som almenvelgørende/almennyttig, kan der opnås fradrag for bidrag op til 16.300 kr.

Det er værd at bemærke, at dette fradrag både gælder for privatpersoner og for virksomheder.

Vil du vide mere

Vil du vide mere om reglerne for skattefri gaver til dine medarbejdere, så lad os hjælpe dig med at finde den helt rigtige løsning.

 Bliv kontaktet af en lokal revisor 

Er der andre opgaver vi kan hjælpe dig med at løfte? Du kan her se et udvalg af de ydelser og services vi kan tilbyde:

Bogføring, løn og administration

Vil du gerne bruge tiden, hvor du er bedst, kan du trygt overlade bogføring, løn og administration hos BRANDT revision & rådgivning.

Vi hjælper dig gerne i den skalering, du har behov for med fleksible løsninger. Det betyder bl.a., at vi kan udføre opgaven hos BRANDT eller ude hos dig.

Læs mere under Erhvervsservice

Revision og regnskab

Skal din virksomhed have lavet revision eller hjælp til udarbejdelse af regnskabet, står BRANDT revision & rådgivning altid klar til at give et uforpligtende tilbud på opgaven.

Vi hjælper med at skabe kontrol og overblik over din virksomheds økonomi.

Læs mere under Revision & regnskab

Skat, moms og afgifter

Skat, moms og afgifter kan være en kompliceret sag, og derfor hjælper BRANDT revision & rådgivning gerne med rådgivning og uddybende forklaringer af de mange regler, og hvilken påvirkning de har for din virksomhed.

Vi er eksperter i skat, moms og afgifter og kan derfor altid hjælpe din virksomhed med at være optimeret i forhold til gældende regler.

Læs mere under Skat og moms

Læs mere om Skatterådgivning

Ejerskifte - herunder generationsskifte

Står du over for et ejerskifte eller generationsskifte, er det en god ide at være ude i rigtig god tid med planlægningen af salget eller købet af virksomheden. Der vil være mange følelser involveret i processen, og det er derfor ekstremt vigtigt med en plan, der giver processen gennemsigtighed, og struktur der giver dig overblikket.

Vi har stor erfaring i at hjælpe med ejerskifte, uanset om det er til et familiemedlem, medarbejder eller tredjepart.

Du kan læse mere om Ejerskifte – herunder generationsskifte

Du kan hente vores publikation under Generationsskifte og skat

IT & digitalisering

Digitaliseringen har taget fart, og det er derfor en stor faktor i de fleste virksomheders drift og planlægning.

Hos BRANDT revision & rådgivning, hjælper vi med effektiveringen af jeres økonomistyring i samarbejde med Revi-IT, der er specialister inden for IT-rådgivning.

Læs mere om vores IT-rådgivning

Økonomisystem

På baggrund af gennemgangen af jeres eksisterende systemer, rådgiver vi jer om, hvordan I kan optimere jeres processer og rutiner.

Vores revisorer og IT-afdelingen har stor erfaring med forskellige økonomisystemer. Om systemet hedder Dinero, e-conomics, Uniconta eller Business Central har vi bred kendskab til alle løsninger og kan hjælpe dig og din virksomhed.

Vi anbefaler selv Business Central, som du kan få via vores Brandt365-løsning.

Du kan læse mere om Brandt365 her

Selskabsstruktur

Du kan med fordel tilrettelægge din virksomhed i selskabsstruktur, eller som personlig virksomhed afhængig af din virksomhed nu og fremadrettet. Vi har mange års erfaring med at rådgive virksomheder både økonomisk og juridisk, når det gælder selskabsstruktur.

Den rigtige sammensætning kan bl.a. have betydning for indtjeningsmuligheder både på kort og lang sigt. Det gælder også for dig, der har været virksomhedsejer i en længere periode, hvor du måske ikke har den optimale konstruktion fra start eller efter din virksomhed har vækstet. 

Du kan læse om Selskabsstruktur her

Du kan læse om Personlig virksomhed her

Tilfredse kunder 

Erfaringen viser, at vores kunder bliver hos os i lang tid, nogen har været med os helt fra starten. Det er vi stolte af – og vi har plads til flere. 

Vi er klar til en uforpligtende drøftelse af jeres udfordringer og ønsker  

Kontakt os gerne

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

og modtag nyttige og faglige informationer samt spændende nyheder automatisk fremadrettet.